Jag antar att fler än jag gillar att lista saker som ska göras, det känns som om man får mer kontroll på tillvaron när det skrivs ned. Men det är lätt att en att-göra-lista blir en enda jättelång lista med stort och smått blandat där inte ens hälften blir gjort. Resultatet blir att man känner sig misslyckad. Hur ska man då tänka för att listan ska bli ett effektivt redskap?

IMG_1243

  • Ha olika listor för olika tillfällen, t ex en hemmalista (som kan delas upp i flera beroende på vilken typ av aktivitet) och en för jobbet.
  • Var konkret i din beskrivning i punkterna. Om jag bara skriver ett luddigt marknadsföring som en punkt skulle jag bums skjuta upp den eftersom det skulle kännas helt oöverstiglig. Bryt ned i mindre bitar och beskriv så exakt som möjligt vad som ska göras.
  • Ha bara med punkter som du verkligen har bestämt att du ska göra.
  • Ha inte för många punkter din lista. Jag vill känna att jag blir färdig med en lista och hellre börja på en ny, istället för att ha en ändlös mängd punkter som aldrig tar slut. Det är skönt att ”vända blad” och känna sig nöjd med vad man åstadkommit.
  • Samla dina listor på ett och samma ställe istället för att ha tusen Post-itlappar som dräller runt. Vissa fördrar att ha sina listor digitalt, själv är jag är förtjust i att skriva för hand så jag använder en anteckningsbok som är lätt att ta med sig.

Tips från Pysselgummans webshop:

  • Tejpen med rutor som du ser på bilderna är en smart grej för dig som skriver dina att-göra-listor för hand. Klipp av en lagom lång bit och klistra in i en anteckningsbok eller på ett papper och börja med din lista.
  • Fina anteckningsböcker i lagom storlek för väskan hittar du här.

Foto: Janni Arnqvist

FLER ARTIKLAR